Friday, September 3, 2010

TIPS UNTUK PENUNGGANG DAN PEMBONCENG MOTOSIKAL


Setiap kali musim perayaan, penunggang dan pembonceng motosikal adalah pengguna jalan raya yang paling berisiko mendapat kemalangan iaitu 30 kali ganda berbanding bas dan 17 kali ganda berbanding kereta.


Oleh itu, seboleh-bolehnya pemilik motosikal dinasihati menaiki kenderaan alternatif semasa balik kampung musim cuti ini.

Jika terpaksa juga menaiki motosikal, berikut beberapa tip yang diberikan seorang pegawai Majlis Keselamatan Jalan Raya, sebagai panduan mengelakkan nahas jalan raya dalam kalangan penunggang dan pembonceng motosikal:

* Pastikan motosikal dan individu berada dalam keadaan baik dan segar serta tahap kesihatan yang bagus.

* Pastikan mereka dapat dilihat oleh pemandu lain. Ini boleh dilakukan dengan memakai pakaian cerah, vest pantul cahaya dan lampu depan belakang dipasang pada waktu siang dan malam.

Kaedah ini amat berguna kerana ia boleh meningkatkan kadar kebolehlihatan sehingga mencapai 200 peratus dari segi jarak jauh dan pantulan.

* Pakai topi keledar yang dipasang dengan betul dan disahkan piawaiannya atau memakai topi yang lebih selamat seperti topi keledar bertutup penuh, jaket kulit, kasut dan pakaian kalis cedera.

Pandu Cermat Jiwa Selamat. Anda Mampu Mengubahnya.

SELAMAT HARI RAYA




1 comments:

GRuNGe said...

Esok bukak pintu cepat sikit Pino. Hahahaha.

Post a Comment